Uusi järjestelmä tekee varausten ja tilausten hallinnasta helppoa
Savorakille ja Lip-Lap Laiturille tehty järjestelmäkokonaisuus tuo sisaryrityksille kaivattua virtaviivaisuutta varaston, tuoterakenteiden sekä tilaus-toimitusprosessin hallintaan – samalla kasvua tukien.
Uusi järjestelmä on mahdollistanut mm.
- Yhteiset toimintamallit kahdelle sisaryritykselle
- Läpinäkyvät prosessit ja asiakaspalvelun jälleenmyyjille
- Epävarmuustekijöiden vähenemisen toiminnassa kauttaaltaan
Suomen toiseksi suurin laiturivalmistaja Savorak Oy ja jo vuodesta 1965 samalla alalla kokemusta kerryttänyt Lip-Lap Laituri Oy käynnistivät yhdessä merkittävän tiedonhallinnan kehitysprojektin, koska sisaryritysten käytössä oli erilaisia järjestelmiä ja tapoja hallinnoida tietoa ja toimintaa. Muun muassa exceleiden hyödyntäminen varaston- ja ostohintojen hallinnassa oli kasvun myötä käynyt haastavaksi. Varaston reaaliaikainen tilanne täytyi usein varmistaa käytännön varastotarkastuksilla ja haaste kulminoitui inventaariohetkiin. Lisäksi Savorakin ja sen jälleenmyyjien käytössä ollut räätälöity myyntijärjestelmä oli ikänsä puolesta tullut tiensä päähän eikä sen koodipohja mahdollistanut jatkokehittämistä.
Yhteistyössä Pilvilampi Softwaren kanssa sisaryritykset lähtivät toteuttamaan mittavaa uutta järjestelmäkokonaisuutta molempien yritysten käyttöön hyödyntämällä Pilvilammen liiketoiminta-alustaa. Valmistuneella järjestelmällä hallinnoidaan nyt niin varastoa ja tuoterakenteita kuin tilaus-toimitusprosessia tarjouksesta aina valmiin tuotteen kuljetukseen. Järjestelmä kattaa omat osionsa yritysten ulkopuolisille jälleenmyyjille ja kuljetusyhtiölle, joka sekin pystyy hallinnoimaan toimitettavia tilauksia järjestelmän kautta. Myös sisäinen tuotanto sai järjestelmään oman näkymänsä, jonka ansiosta heidän käytössään on vain toiminnolle keskeiset osiot työskentelyn yksinkertaistamiseksi.
Tehokkaampaa yhteistyötä
Lip-Lap Laiturilla uusi järjestelmä on tasannut aiemmin isolta osin myynnin vastuulle kertynyttä työkuormaa ja tukee myös jälleenmyyjien työtä aiempaa tehokkaammin. Aiemmin omaa järjestelmää heidän käyttöönsä ei ollut, vaan tilaukset toimitettiin puhelimitse ja sähköpostilla. Tilausten kirjaamisessa säästetään aikaa ja ne saadaan nopeammin eteenpäin tuotantoon.
Yhteisesti suunniteltu ja toteutettu järjestelmäratkaisu on myös tehostanut sisaryritysten yhteistyötä. Tuotteiden ristiinmyynti, jälleenmyyjien kouluttaminen ja palveleminen on helpompaa. Toimintansa jatkuvaan kehittämiseen sitoutuneet sisaryritykset ovat jatkaneet valitun alustateknologian hyödyntämistä laajentamalla kokonaisuuden myös asiakkuudenhallintaan.
Pilvilammen tiimi on erityisen ilahtunut kiitoksesta, jonka sai asiakkailtaan maanläheisestä viestinnästä läpi projektin. Asiakas koki Pilvilammen toiminnan läpinäkyväksi ja arvosti Pilvilammen rehellistä palautetta asiakkaan ehdotuksiin järjestelmäominaisuuksien toteuttamista koskien.
Tällainen yhtenäinen järjestelmä, jonka kautta tilataan ja toimitaan, on meille toiminnan edellytys. Olisi meidän kasvun este, jos meillä ei olisi tätä.
Tomi Kokkonen, toimitusjohtaja, Savorak Oy / Lip-Lap Laituri Oy
Savorak Oy on laitureita käsityönä valmistava kotimainen yritys, joka on alallaan yksi Suomen suurimmista toimijoista. Savorak kuuluu samaan yritysryhmään laiturivalmistaja Lip-Lap Laituri Oy:n kanssa, joka täytti 60 vuotta vuonna 2025.
www.savorak.fi
www.lip-lap.fi
Sinua saattaa myös kiinnostaa

Dokumentti- ja sopimushallinta
Erillisistä exceleistä toiminnan kokonaiskuvaan

Laadunhallinta & HSE, Laitehuolto ja kunnossapito, Projektinhallinta